تحقیق شپشه برنج سيتوافلوپلوس لوريزا Sitophilas Oryzae

دسته بندي : مهندسی » مهندسی کشاورزی و زراعت
دانلود تحقیق با موضوع شپشه برنج سيتوافلوپلوس لوريزا Sitophilas Oryzae،
در قالب word و در 20 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
شپشه برنج يا سوسك برنج يكي از آفات مهم انباري برنج در دنيا و در ايران مي باشد. در ايران در سال1340گزارش شد و حشره كامل سرخورطومي كوچك است به رنگ قهوه اي كه طول بدن آن 3 تا5 ميليمتر است روي پيش گرده فرورفتگي هاي گردي ديده مي شود. رنگ عمومي بالپوشها قهوه‌اي تيره است و روي هر بالپوش دو لكه بزرگ به رنگ قهوه‌اي روشن است لاروها فاقد پا مي‌باشند. رنگ آنها سفيد مايل به صورتي و رنگ قهوه اي روشن است لارو آن از محتويات دانه تغذيه مي كنند و پس از مدتي تبديل به شفيره مي شود و سرانجام حشره بالغ با سوراخ كردن دانه بيرون مي آيد.
خسارت عمده اين حشرات مانند شپشه گندم در درجه اول مربوط به لارو آن است اما خود حشره كامل نيز در طول زندگي از دانه ها تغذيه مي كند. نه تنها روي برنج بلكه به تمام غلات انباري مانند گندم، جو، ذرت، چاودار و ... حمله مي كند(حتي به بغولات نيز حمله مي كند) طرز زندگي آن مثل شپشه گندم است. طول همه حشرات كامل4 تا 5 ماه حتما بيشتر است. تعداد تخم هايي كه حشره كامل كه مي گذاردبين 400 تا 600 تخم است 
سوسك نان PUNICEUM    STEGOBIUM
حشره كامل سوسك بيضي شكل محدبي است به طول  2 تا 3 ميليمتر كه به رنگ عمومي زرد مايل به قهوه‌اي و متمايل به قرمز تيره مي باشد صفحه پشتي سينه محدب است و سطح آن نقطه هاي بسيار ريز و موهاي خاكستري رنگ پوشيده شده. بالپوشها به رنگ قرمزحنايي و روي آنها شيارهاي نقطه اي منظمي قرار گرفته و از موهاي خاكستري زرد پوشيده شده است.
لارو مقداري خميده به طول 5 ميليمتر است به رنگ سفيد مايل به زرد و از موهاي زرد طلائي پوشيده شده است كه موهاي روي سر بلندتر و انبوه تر از موهاي ساير بخش هاي بدن است.
دسته بندی: مهندسی » مهندسی کشاورزی و زراعت

تعداد مشاهده: 528 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 20

حجم فایل:150 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 20 صفحه، قابل ویرایش.